25.03.2021
49490

Які пільги та державні гарантії захисникам України передбачені новим законопроєктом № 4389


На розгляд Верховної Ради України внесений законопроект про Захисників України №4389, який планують ухвалити до кінця року. Окрім введення нових статусів у ньому йдеться про додаткові соціальні гарантії учасникам АТО/ООС. За словами міністра у справах ветеранів Юлії Лапутіної, новий закон має осучаснити систему надання пільг та гарантій ветеранам війни на Донбасі.

 

«Захисник України» замість «учасника бойових дій» 

 Ми вже робили загальний огляд проекту Закону України №4389 «Про Захисників/Захисниць України та членів їх сімей», який був розроблений Мінветеранів разом з представниками ветеранської спільноти та внесений до Верховної Ради 16 листопада минулого року.

Нагадаємо, що ним пропонується ввести 4 нові статуси для тих, хто захищав Україну:

– Захисник України

– Захисник України з інвалідністю

– Захисник України з особливими бойовими заслугами

– Член сім’ї загиблого (померлого) Захисника України

«Захисниками України» пропонується визнавати тих, хто «брав безпосередню участь в операціях по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України». Тобто цю категорію хочуть відокремити від тих, хто за чинним законодавством має право на статус «учасника бойових дій», а це досить багато ветеранів війни, зокрема учасники бойових дій на території інших держав, учасники Другої світової війни тощо.

За словами міністра у справах ветеранів Юлії Лапутіної, новий закон дозволить підвищити рівень державної підтримки ветеранів бойових дій на Донбасі та оновить для них систему державних гарантій. У цій статті ми спробуємо розібратися у чому полягає відмінність соціального пакета Захисників України, який пропонується законопроектом №4389, від пільг та гарантій «учасників бойових дій», що передбачені ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»? Про відмінності соціального пакета Захисників України з інвалідністю та членів сім’ї загиблих (померлих) Захисників України напишемо у наступній статті.

 

В законопроекті Захисниками України визнаються:

– особи, які у складі сил безпеки та оборони України брали безпосередню участь в операціях по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, перебуваючи в районах їх проведення під час проведення таких операцій;

– особи, які добровільно брали участь в обороні України в операціях по захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України… перебуваючи в районах їх проведення під час проведення таких операцій;

– члени екіпажів, які перебували на борту кораблів, катерів, суден забезпечення, літаків та вертольотів сил оборони та безпеки України, виконуючи бойове завдання із захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в умовах безпосереднього зіткнення та вогневого контакту з військовими формуваннями інших держав і незаконними збройними формуваннями;

– особи, яким було надано статус Захисник України з інвалідністю та яким після повторного огляду медико-соціальною експертною комісією не було встановлено інвалідність. Такі особи звільняються від необхідності проходження повторної процедури надання статусу Захисник України (надається на заміну статусу Захисник України з інвалідністю).


Права, пільги та гарантії у сфері охорони здоров’я

Законопроект передбачає значне оновлення системи державної підтримки Захисників України у сфері охорони здоров’я. Зокрема, для них передбачені «додаткові державні гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів до програми державних гарантій медичного обслуговування населення, що передбачає оплату необхідних для забезпечення і відновлення здоров’я медичних послуг та реімбурсації за ліки».

Особливостям реалізації цих гарантій присвячена окрема стаття законопроекту. У ній йдеться про оплату коштом держбюджету медичних послуг і ліків, пов’язаних з наданням: екстреної, первинної, вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої), паліативної медичної допомоги та медичної реабілітації. Учасники бойових дій таких гарантій не мають. Мабуть, через це законопроект №4389 не містить норм щодо безоплатного одержання ліків, лікарських засобів та виробів медичного призначення за рецептами лікарів, першочергового обслуговування у лікувально-профілактичних закладах, першочергової госпіталізації, щорічного медичного обстеження та диспансеризації, які наразі передбачені законом для учасників бойових дій.

А от норму щодо «першочергового безплатного зубопротезування (за винятком протезування з дорогоцінних металів)» для УБД у новий закон для Захисників України хочуть перенести у розширеному вигляді. Пропонують гарантувати їм право на «послуги з протезування та імплантації зубів, забезпечення протезуванням та ортезуванням виробами підвищеної функціональності та/або спеціальними виробами для занять спортом за новітніми технологіями та технологіями виготовлення, які відсутні в Україні».

 

Зберігається для них і норма чинного законодавства щодо права на безоплатне санітарно-курортне лікування, щоправда, у дещо зміненому вигляді. Якщо учасники бойових дій за наявності медичних показань мають право на щорічне безоплатне лікування у санаторіях, то законопроект №4389 пропонує встановити, що Захисникам України безоплатна «послуга з санаторно-курортного лікування може надаватися… не частіше одного разу на 2 роки», а якщо разом з дружинами та неповнолітніми дітьми – то не частіше одного разу на 3 роки! З одного боку звуження прав тих, хто зазвичай лікується у санаторіях одинаком, а з другої – з’являється можливість безоплатно відпочити разом із сім’єю. Якби тільки не встановлене обмеження – раз на 3 роки! Не передбачено у законопроекті й права на компенсацію вартості самостійного санаторно-курортного лікування, яке є у чинному законі для учасників бойових дій.

Законодавчою нормою можуть стати гарантії Захисників України на отримання безоплатної «послуги із забезпечення психічного здоров’я», в тому числі разом з членами сім’ї. Така послуга ветеранам АТО/ООС надається й тепер на підставі інших нормативних актів та під назвою «психологічна реабілітація», щоправда, без членів сім’ї.

 

Пільги та гарантії у сфері житлових прав

 Право Захисників України на першочергове відведення земельних ділянок у законопроекті №4389 пропонують залишити, але доповнити словами «в межах норм безплатної приватизації за одним із видів цільового призначення на вибір». 

«Як розуміти слова «на вибір»? Якщо ця норма буде прийнята у такому вигляді, то чиновники будуть її трактувати, як право на першочергове відведення лише одного з видів земельних ділянок на вибір Захисника України. А за чинним законодавством учасники бойових дій мають право на першочергове відведення земельних ділянок за 5-тю видами цільового призначення», – прокоментував цю норму військовий юрист Олександр Ш.

Пропонується суттєво змінити й право на пільги щодо отримання безоплатного житла. Якщо за чинним законодавством учасники бойових дій, які потребують поліпшення житлових умов, мають право на першочергове забезпечення житловою площею, а ті з них, які отримали поранення, контузію або каліцтво під час участі в бойових діях чи при виконанні обов’язків військової служби, мають забезпечуватися житлом протягом двох років з дня взяття на квартирний облік, то у новому законопроекті таких норм немає.

   Замість цього Захисникам України у разі потреби поліпшення житлових умов пропонується надавати разову цільову підтримку шляхом:

– грошової компенсації часткової вартості придбання (будівництва) житла;

– іпотечного кредитування придбання житла з відшкодуванням вартості процентної ставки банківській установі, яка обслуговує іпотечне кредитування або надання пільгового іпотечного кредиту за рахунок коштів державного чи місцевого бюджетів;

– компенсації часткової різниці вартості житла при розширенні житла в межах норм житлової площі;

– першочерговим наданням житла з комунального, відомчого або службового фонду у межах встановленої норми житлової площі. 


 Ця разова підтримка надається одним із цих шляхів та один раз протягом життя. А право скористатися нею пропонується надавати лише тим Захисникам України, у власності яких та членів їх сімей не має житла, або воно розташоване на тимчасово окупованій території, або його площа не перевищує норми на одну особу, або ж якщо вони перебувають на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов. Передбачається ведення черги захисників, які потребують поліпшення житлових умов, в Єдиному державному реєстрі ветеранів війни. 

Тобто, можливість безоплатного отримання житла для Захисників України законопроектом №4389 взагалі не передбачена. То виходить, що їх житлові права у порівнянні з учасниками бойових дій звужуються?

 

Пільги у житлово-комунальній сфері та на проїзд

У законопроекті №4389 пропонується залишити пільги, які Захисники України наразі мають як учасники бойових дій на оплату житла та житлово-комунальних послуг, проте – у дещо іншому вигляді. І змінюється не лише формулювання. Замість 75% знижки плати за користування житлом (квартирної плати) та користування комунальними послугами пропонується «щомісячна грошова компенсація 75% вартості наданих житлово-комунальних послуг відповідно до норм споживання». Викликає занепокоєння те, що може зменшитися площа житла, на яку наразі надається знижка за централізоване опалення та обслуговування житла. У законопроекті про Захисників України йдеться про компенсацію при розрахунках за житлову послугу та постачання теплової енергії за площу житла у 21 кв. метр «на особу, яка має право на компенсацію та постійно проживає у житловому приміщенні та додатково 10,5 кв. метра на сім’ю»! Тоді як учасники бойових дій за чинним законодавством мають право на 75% знижку за опалення на 21 кв. метр загальної площі на

кожного члена сім’ї та додатково 10,5 кв. метра на сім’ю.

 

«Можливо це ті самі технічні помилки, про які говорила Юлія Лапутіна у нещодавньому інтерв’ю щодо перспектив ухвалення цього законопроекту. Якщо вона не буде виправлена, то 75% грошова компенсація буде надаватися лише на пільговика плюс 10,5 кв. метрів без врахування 21 кв. метра на кожного члена сім’ї», – висловив свої застереження співголова «Центру захисту прав військовослужбовців, ветеранів війни та військової служби» Юрій Гушер. 


Пропонуються деякі зміни й щодо права Захисників України на безоплатний проїзд. Передбачається 100% компенсація вартості проїзду перевізнику за кошти місцевих бюджетів шляхом укладання відповідних договорів між перевізниками та органами місцевого самоврядування. При цьому безоплатність пропонується зберегти на проїзд усіма видами міського пасажирського транспорту загального користування, автомобільного транспорту загального користування в сільській місцевості, а також залізничним та автобусним транспортом приміського сполучення. З цього переліку випадають право на користування водним транспортом приміського сполучення, що не так болісно, адже такого сполучення в Україні, мабуть, не залишилося, та право на користування автобусами «міжміських маршрутів, у тому числі міжобласних незалежно від відстані та місця проживання», яке є в учасників бойових дій. Тобто безоплатно автобусом на дальні відстані Захисники України поїхати не зможуть, на що вони зараз мають право, як учасники бойових дій!

 

Пропонується для них зберегти право на 50% компенсацію вартості двох квитків на рік для проїзду залізничним, повітряним, або автобусним транспортом в межах України. Учасники бойових дій мають право на безоплатний проїзд один раз на два роки (туди та назад) в межах України залізничним, морським, річковим, повітряним транспортом, або проїзд один раз на рік (туди та назад) з 50% знижкою. Як бачимо, з цього переліку випав лише морський та річковий транспорт.

 

Соціальний пакет у сфері трудових відносин та пенсійного забезпечення 

Майже без змін пропонують залишити пільги, які Захисники України мають наразі в статусі учасників бойових дій у сфері трудових відносин та пенсійного забезпечення. Це:

– виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності в розмірі 100% середньої заробітної плати незалежно від стажу роботи;

– надбавку до пенсії в розмірі 25% прожиткового мінімуму для осіб, які витратили працездатність;

– достроковий вихід на пенсію за віком після досягнення чоловіками 55 років, жінками – 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 та 20 років відповідно;

– використання чергової відпустки у зручний час, а також одержання додаткової відпустки зі збереженням заробітної плати строком на 14 календарних днів на рік.


Останню пільгу пропонують розширити шляхом надання такої відпустки Захисникам України, які перебувають на військовій службі в тому числі під час особливого періоду. Наразі військовослужбовці до закінчення особливого періоду позбавлені такої відпустки й реалізують своє право на неї шляхом отримання грошової компенсації під час звільнення.

 

Серед новацій законопроекту №4389:

– передбачена можливість для тих Захисників України, що мають не менше 15 років вислуги на військовій службі здійснити плавний перехід від військової служби до цивільного життя через безоплатну дистанційну професійну перепідготовку перед звільненням за рахунок службового часу;

– передбачене сприяння працевлаштуванню впродовж першого року після звільнення з військової служби та державна підтримка конкурентоспроможності Захисників України на ринку праці шляхом компенсації роботодавцю витрат на їх перепідготовку та підвищення кваліфікації, на оплату праці працевлаштованого Захисника України та декларуються їхні переваги при працевлаштуванні на державну службу чи в органи місцевого самоврядування;

– норми про підтримку самозайнятості та підприємницької діяльності Захисників України.

А от пільги щодо переважного права на залишення на роботі при скороченні чисельності чи штату працівників у зв’язку зі змінами в організації виробництва і праці, яка є у чинному законодавстві для учасників бойових дій, для Захисників України у законопроекті не передбачено.

 

Інші пільги та гарантії для захисників України 

Пропонується зберегти пільгу на «звільнення від судового збору … у справах, пов’язаних з розглядом питань виплати, передбачених законодавством для Захисників України». У чинному законі ця пільга для УБД викладена трохи інакше: «пов’язаних з реалізацією прав і гарантій, передбачених законодавством для учасників бойових дій». 

Чомусь зменшується обсяг прав Захисників України на безоплатну правову допомогу. Якщо наразі учасники бойових дій мають  право на безоплатну первинну та вторинну правову допомогу, то у законопроекті для Захисників України пропонується залишити лише право на безоплатну первинну правову допомогу, тобто юридичні консультації без представництва інтересів ветеранів у судах. Можливо це також технічні помилки, які будуть виправлені Мінветеранів при доопрацюванні законопроекту №4389? Немає у проекті закону і норм щодо прав захисників на першочергове обслуговування в усіх установах та закладах, отримання соціальних послуг та влаштування до соціально-медичних установ, які передбачені для учасників бойових дій ЗУ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».

 Деякі зміни пропонується внести і щодо державної цільової підтримки для здобуття професійної, фахової передвищої та вищої освіти. Підтримку планують надавати у вигляді компенсації вартості навчання Захисникам України та їх дітям при умові, що особа не скористалась своїм правом на здобуття безоплатної освіти.  Залишаються соціальні стипендії, безоплатні підручники, доступ до Інтернету та безоплатне проживання в гуртожитках для тих Захисників України та їх дітей, які навчаються за держзамовленням за денною формою. Державна цільова підтримка для здобуття освіти дітям Захисників України пропонується надавати до досягнення ними 23-річного віку на початок навчання. 

Пропонується запровадити право Захисників України на першочергове оздоровлення та відпочинок їх дітей у дитячих закладах за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, право на професійну профорієнтацію ветеранів, оплату вартості послуг з підвищення їх кваліфікації та перекваліфікації, які можуть надавати підприємствам на вибір пільговика, але не частіше, ніж один раз на 3 роки. Автори законопроекту №4389 чомусь не прописали для Захисників України пільгу, яка передбачена для учасників бойових дій – щорічну виплату до 5 травня разової грошової допомоги у розмірі, який визначається Кабінетом міністрів України в межах бюджетних призначень. Зрозуміло, що й давно очікуваної ветеранами війни на Донбасі пільги на розмитнення автомобілів у законопроекті №4389 також немає. 

Зате, пропонується запровадити нову державну гарантію – допомогу в похованні загиблого (померлого) Захисника України на Національному військовому меморіальному кладовищі, військових кладовищах або секторах військових поховань із забезпеченням ритуальних послуг, встановлення надмогильної споруди та врученням сім’ї померлого Державної Пам’ятної Відзнаки. Витрати на поховання – коштом держбюджету та в порядку, встановленому Кабміном.

 

Отже, законопроект №4389 «Про Захисників/Захисниць України та членів їх сімей» окрім нових та вельми патріотичних статусів майже нічого додаткового учасникам АТО/ООС у порівнянні з їх теперішнім статусом «учасник бойових дій» не надає. А у деяких випадках навіть звужує їх права. То чи є сенс у його розгляді Верховною Радою? Принаймні у редакції станом на 16.11.2020 року.


Віктор КРУК, “НОВА"

Джерело: Нова

Опубліковано в категоріях: Інші юридичні питання | НОВИНИ | Земля, квартира | Навчання та перекваліфікація | Пільги на житлово-комунальні послуги

Позначки: земля, квартира | юридична допомога | про нашу армію | звільнення | пільги

На цю ж тему

13.07.2021 Де взяти оновлену інформацію про пільги та виплати учасникам АТО

8.02.2021 Монетизація, підвищення комуналки та УБД

8.02.2021 Пільги на житлово-комунальні послуги для учасників АТО

22.10.2020 Монетизация льгот и субсидий: как платить за коммуналку

18.10.2020 Какие льготы по коммуналке есть у военных и как получить соцпомощь по новым правилам

Ми в мережі Facebook

Пошук

Додати інформацію

Якщо ви володієте інформацією, яка буде корисною для учасників АТО та їхніх сімей, ми можемо її розмістити на сайті.
Для цього заповніть, будь ласка, форму.