Як працює гаряча лінія для ветеранів з превенції суїцидів
Текст: Сергій Клімович
Частину імен, локацій, деталей змінено задля безпеки героїв матеріалу
– Лінія життя. Україна. Слухаю вас.
– Мені дали ваш номер. Сказали подзвонити, якщо буде зовсім край.
– Так. Так. Ми – гаряча цілодобова телефонна лінія емоційної підтримки військовослужбовців та членів їхніх родин. Ми готові допомогти кожному, хто опинився у кризовому стані... Дзвоніть, якщо у розпачі, кризі, важких випадках. З якого питання телефонуєте?
– Розумієте, мене вже тут, здається, нічого не тримає… Переді мною пляшка, мотузка і телефон…
– Брате, я теж ветеран. І розумію тебе, як ніхто інший! І пройшов через те саме, що і ти зараз...
Приблизно так щодня от уже майже півроку починається купа розмов за номером 7333. Це – гаряча лінія із запобігання самогубствам у ветеранському середовищі, куди я напросився на гостину.
У призначений час підходжу до шлагбаума одного зі столичних автосалонів. Минулої осені його власники надали приміщення з кількох кімнат засновнику БО “Лайф Лайн Юкрейн” Полу Найланду під "офіс закритого типу". Мета – соціальна робота у середовищі української ветеранської спільноти у форматі “рівний – рівному”. Ірландець із однодумцями вирішили започаткувати тут гарячу лінію для превенції суїцидів.
Собака у поміч
Коли листувалися відносно візиту, Пол зазначив, що у вечір мого приходу до них завітають “собаки-психологи”. І дійсно, на п'яту вечора до законспірованого місця почали підтягуватись люди, щоб зрозуміти сенс каністерапії. Частково це друзі організації, нічна зміна, підійшли і денні працівники.
“Бест у нас зірка. Від дня на день стартує показ фільму “Толока” в українських кінотеатрах. І там його показали в усій красі, – посміхається Наталія Чупрун, тренерка з каністерапії. – Рікі теж постійно задіяний у зйомках”.
Наталя та її хвостата команда протягом двох наступних годин “читають” колективу “Лайф Лайн” лекцію про каністерапію, тобто усунення стресів за допомогою спеціально навчених собак. Ретривер і бордер-коллі мають шалений успіх, інтенсивно комунікуючи з людьми, які за секунду до цього здавалися такими солідними. Загалом така робота з чотирилапими вартує окремого журналістського матеріалу, і не одного.
– Схожі заходи у нас відбуваються регулярно, – зазначає Валентина, що взяла на час візиту неформальне шефство наді мною. – Ледь не щотижня оператори гарячої лінії слухають когось. Так досягається потрійна мета. Співробітники поновлюють власний психологічний ресурс, підвищують професійний рівень та відпочивають. Наступного тижня у нас тренінг щодо домашнього насильства. А раніше обговорювали “залежності”.
Валентина – з Черкащини. До війни була персональною мотиваційною тренеркою, спеціалізувалась на темі щастя. Реформувала місцеве самоврядування, була радницею мера облцентру. Мобілізувалася. Потім демобілізувалася. Прийшла до команди у вересні. Теж працювала оператором. Зараз вона – головна психологічна консультантка проєкту, одна серед тих, хто відповідає за кадри. Каже, що лютий – перехідний місяць: і через збільшення кількості дзвінків, і через підключення до “Київстару” (очікують збільшення потоку до 60%), і через зміну програмного забезпечення.
Видно, що люди тут ретельно продумали створення затишної “антиофісної” атмосфери: пастельні тони стін, непогана на вигляд кухня, килимові покриття, домашні капці у працівників, розкладне ліжко для співробітників нічної зміни. Тут кожен випадок, кожен клієнт – унікальний.
Головним завданням оператора є утримання під час критичного моменту людини на мобільному зв’язку якомога довше. Це щохвилини зменшує вірогідність суїциду. Намір суїциду – це у більшості випадків внутрішній крик людини про те, що вона не стільки хоче вмерти, скільки не може жити так, як живе, а по-іншому не знає як. Нормою є спілкування близько 20 хвилин, якщо це – так званий “глибокий” дзвінок. Такі організації є традиційними як для західного світу, так і на пострадянських теренах (від 1982 року).
У процесі розмови, зокрема, складається так званий план безпеки: які кроки має людина зробити сьогодні чи завтра. Також оператор домовляється, що клієнт передзвонить і розкаже, що саме зробив зі списку. У перспективі клієнту радять обов’язково звернутись по психологічну допомогу.
Розмовляти з приватних питань оператори виходять на сходи. Втім, нерідко такі діалоги перетворюються на повноцінний робочий акт.
– Оце чого я так довго говорив, – усміхається оператор-ветеран Олексій. – До мене з “передка” телефонував товариш по службі. То ми з ним сорок хвилин і розмовляли. Він так відпочиває, стрес знімає.
Дитяча безвихідь
Сьома вечора. Завершується лекція про каністерапію, підходить до фіналу і робота денної зміни. Пол знайомить мене з операторами 7333 Олександром, Олексієм, Галиною та менеджеркою зміни, психологом Іриною.
За деякий час лунає перший дзвінок, і Олександр підходить до ноутбука, надягає гарнітуру.
– “Лінія життя. Україна”. Слухаю вас, – добре поставленим голосом видає оператор. – Ви потрапили на телефон гарячої лінії з психологічної підтримки та запобігання загрозі життя для військовослужбовців... Дзвоніть, якщо у розпачі, кризі, важких випадках. З якого питання телефонуєте?.. Чи ви хочете просто інформацію отримати? Ні, ми не лінія юридичних консультацій. Як я можу до вас звертатись?.. Оксана?.. Угу. Яке було питання? До нас телефонувала неповнолітня людина? Діти можуть дзвонити будь-куди, ніхто від цього не застрахований… Так, в цьому випадку вони отримають консультацію. Так. Так. Дякуємо за дзвінок. До побачення.
За словами операторів, телефонує однакова кількість чоловіків і жінок з усіх регіонів країни. Бувають навіть дзвіночки з-за “передка”, від людей по той бік лінії зіткнення. Вік клієнтів – 15-60 років.
– В Україні не існує жодної гарячої нічної лінії для неповнолітніх, на превеликий жаль, – говорить Валентина. – Закон України нам не забороняє надавати їм емоційну підтримку. І ми стикнулись із тим, що кількість таких дзвінків лише зростає. І куди б діти не дзвонили, оператори цих ліній не хочуть з ними мати справу через дражливість теми і переадресовують їх на інші ресурси або автовідповідач.
На її думку, у нас дуже багато нормативно-правових актів щодо дітей, які суперечать один одному, і там забагато обмежень відносно консультування осіб, молодших за 18 років. Говорячи про обмеження, Валентина, ймовірно, має на увазі, що будь-які дії сторонніх людей із підлітком мають відбуватися лише з дозволу його батьків чи опікунів.
– Настільки ми обмежились, що навіть відрізались від самих дітей, – продовжує психолог. – Тепер дитині у кризовій ситуації, крім поліції і “швидкої допомоги” (а туди ще треба наважитись подзвонити), немає куди звернутись.
Продукуємо окситоцин
Роботу з клієнтами “Лінія життя” 7333 розпочала 14 жовтня 2019-го. До цього, починаючи від липня, відбувався відбір кандидатів на роботу операторами і менеджерами-психологами. У лютому гаряча лінія нарешті дістала можливість приймати безкоштовні дзвінки від усіх трьох головних українських операторів стільникового зв’язку. Росте її впізнаваність і в інтернеті, де доводиться іноді приймати клієнтські запити, особливо від молоді.
7333 є лише одним із трьох складових великого соціального проєкту All4One з повернення ветеранської спільноти до мирного життя. Все це втілюється Фондом Східна Європа на кошти Посольства Великої Британії. Інші компоненти спрямовані на коучинг і менторство вразливої соціальної групи.
Зараз тут професійно працює команда з трьох десятків фахівців. У середньому за зміну відбувається близько 20 звернень, враховуючи і так звані “тихі дзвінки”, коли ти розумієш, що щось відбувається, але у трубку мовчать. Іноді доводилось і поліцію викликати. Втім, мої співрозмовники категорично відмовились розголошувати подробиці цих історій. Зі своїх джерел серед стафу дізнався, що одного разу клієнт після діалогу все ж сказав, що завершить акт суїциду. Він не відрекомендувався, але у розмові назвав місто. Тому тут допомогла поліція. Історія закінчилася проміжним хеппі-ендом, тепер із цим ветераном працюють місцеві спеціалісти. Загалом же така проблема ускладнюється українською патріархальною мантрою “чоловіки не плачуть”, з якою на Заході почали боротьбу ще в середині минулого століття.
ЧИТАТИ також: Як розпізнати ознаки суїцидальної поведінки та що робити в цьому випадку
– У нас тут діють представники 11 регіонів України, – каже психолог Ірина. – А якщо брати конфесійний склад, то є атеїсти, мусульмани, буддисти, кришнаїти, православні, католики, протестанти.
У штаті працюють два капелани: греко-католик Ігор Щебльов і п’ятдесятник В’ячеслав Бевз, диякон церкви “Філадельфія”. Останній, як мені розповіли, якось також врятував людину від самогубства, провівши з нею за розмовою майже годину.
Різниц кількості персоналу пояснюють тим, що вночі кількість дзвінків зростає мінімум удвічі. Також різко виникає бажання поспілкуватись у людей на свята. Причина – самотність. Гарячими для гарячої лінії емоційної підтримки є весняні та осінні дні і ночі.
– Навіть фази Місяця впливають різним чином на деяких наших клієнтів, активізуючи їхню діяльність, – розповідає колишній військовий психолог Валентина з чотирма роками контракту за плечима. – А ще стартує призов, і практично за чотири тижні після цього починають вже батьки телефонувати: “Рятуйте молоду душу”. Із сіл спочатку батьки чомусь дзвонять. Тоді дають дитині номер, “щоб вам подзвонив і заспокоївся”.
Багато хто з операторів або пройшов практичну школу інших гарячих ліній, або й досі поєднує дві роботи. Це, приміром, телефони довіри “Ла Стради”, і мережі людей, що живуть із ВІЛ. Галина, скажімо, працювала у протестантській телефонній службі “Добре Слово”, яку вже закрили через брак фінансування.
– Вітаємось українською, переважно українською розмовляємо з клієнтами, – каже вона. – Дехто починає російською, а потім переходить на українську. Іноді просять: “Можете на русском?” Ми, звісно, тоді переходимо.
Є вже і перші заблоковані абоненти. Якщо людина протягом години здійснює близько 90 дзвінків, то є сенс замислитися, чи не є вона постійним відвідувачем спеціалізованих лікарів? Спочатку блок є тимчасовим, але може стати і перманентним. Загалом існує ціла категорія постійних співбесідників 7333. Їх називають “миготливими клієнтами”. Для роботи з ними теж розроблено спеціальні скрипти (сценарії розмови). Про них детально не розповідали, але мені здається, тут головне, щоб клієнт відчув – Nothing Personal, адже є ще й інші, яким потрібно врятувати життя. І зі зростанням популярності 7333 значимість цього фактору також лише зростатиме.
Відновлюють власний ресурс, так би мовити, продукують окситоцин, працівники “Лайф Лайн” по-різному. Це і вітання та прощання із обіймами, це і щомісячні навчання, це і “солодка середа”, для відзначення якої кожен працівник приносить по 200 грамів чогось смачненького, так відбувається в цій ветеранській спільноті своєрідний тимбілдинг.
– Ми проводили навіть внутрішній референдум про “завести кота”, – усміхається Валентина. – Команда розділилась. Були страхи, що пудитиме в капці. А дівчата зі “Студени” (ГО, заснована Анастасією Мельниченко, яка відома започаткуваням руху #ЯНеБоюсьСказати – Прим. авт.) десь бачили в офісі бультер'єра неподалік. Тому питання домашньої тварини поки що заглохло (Насправді дівчата зі "Студени" говорили про те, що у них в офісі є пітбультер'єр - прим. ред.)
На питання про мотиви роботи тут оператори коротко відповідають: “Місія”. Майже кожен із них був дотичний до самогубства у власному близькому колі, тому мотивація поглиблювати власний професіоналізм є високою.
Світова статистика свідчить, що серед ветеранів завжди був великий відсоток самовбивць. Причиною Валентина називає відсутність культури звернення до психолога, до психіатра, яка не сформована у нашому суспільстві. І на тлі соціального стресу ще й є соціальна, економічна і політична криза. Також накладаються вікові проблеми, домашнє насильство і відсутність або низька обізнаність щодо своїх прав та обов'язків.
***
Виходжу з офісу “Лайф Лайн” з почуттям певної... просвітленості? Нічне повітря тріпоче за вухо. Якщо й існує в житті якась діяльність, притаманна ангелам, то це те, чим займаються співробітники таких “ліній життя”.
Опубліковано 05.08.2020
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Що таке бойова травма (Коли війна приходить в дім, частина 2)
Джерело:
___________________________________________
Опубліковано в категоріях: НОВИНИ | Суїцидальна поведінка | Психологічна допомога (гаряча лінія)
Позначки: адаптація після війни | психологічна допомога | наслідки війни
На цю ж тему
7.09.2020 Як розпізнати ознаки суїцидальної поведінки та що робити в цьому випадку
17.07.2020 У Волинській області працює «гаряча лінія» для допомоги учасникам АТО
23.03.2020 Розмови про самогубство (Коли війна приходить в дім, частина 19)
4.07.2019 «Тільки живи»: в Україні запустили проект для протидії самогубствам ветеранів
Пошук
Останні дописи
Додати інформацію
Якщо ви володієте інформацією, яка буде корисною для учасників АТО та їхніх сімей, ми можемо її розмістити на сайті.
Для цього заповніть, будь ласка, форму.